Home | Recommend Us | Contact us | Make NK your default homepage
TOP NEWS
BREAKING NEWS
HOME | ASTROLOGY | CHINESE ASTROLOGY | NUMEROLOGY | RECIPES | SELF HELP | PHOTO GALLERY | YOGA | TRAVEL | EDUCATION | PINCODES | BABY NAMES
NEWS CHANNELS
  • Kerala News
  • India News
  • World News
  • Business India
  • Sports News
  • Cricket News
  • Travel News
  • Health News
  • Technology
  • Literature News
  • Education News
  • NRI News
  • Spec. Features
Entertainment News
  • Bollywood News
  • Hollywood News
  • Malayalam Film
  • Tamil Film
  • Kannada Film
  • Telugu Film
Regional News
  • Andhra Pradesh
  • Gujarat News
  • Karnataka News
  • Maharashtra
  • Orissa News
  • Punjab News
  • Rajasthan News
  • Tamil Nadu
  • West Bengal
  • More India News
Best Of NewKerala

  • Festivals of India
  • Self Help
  • India Travel Maps
  • Temples of India
  • Kerala Info
  • Indian Dance Forms
  • Music of India
  • Bollywood Photos
  • Make Up Lessons
  • Weight Loss Tips
  • Top Destinations
  • World Travelogues

Home > News > health-news

Eight cups of tea a day can boost your heart and brain

London, November 07 : Drinking eight cups of tea daily might sound a bit too much for some people, but health experts say the intake can help fight heart disease, improve brain power and also boost longevity.

Independent dietician Dr Carrie Ruxton's research on caffeine at King's College, London, saw her review 47 published studies to reach the conclusion that caffeinated drinks such as tea, coffee and cocoa have positive effects on mental function, increasing alertness, feelings of well-being and short-term memory.

Previous studies have already linked the drink's healthy antioxidant properties and high flavonoid content to preventing heart disease and cutting the risk of some cancers.

Ruxton has supported earlier reports by claiming that an optimal intake of 400mg of caffeine a day leads to "key benefits in terms of mental function and heart health".

She assessed three studies, accounting for almost 90,000 patients, to find that drinking four cups of tea or coffee a day reduced chances of cardiovascular disease.

She referred to another study of 26,500 middle-aged smokers, which hinted that men who ingested more than two cups of tea a day pulled down the probability of getting a stroke by 20 percent.

Ruxton insisted that she aimed to "debunk" false beliefs surrounding caffeine.

Moreover, she asserted that people who avoid drinking team might be doing more harm than good.

"People who cut out caffeinated drinks may miss out on the potential health benefits of the compounds they contain," the Daily Express quoted her as saying.

She further suggested that there was "no need" for parents to stop children from drinking tea and coffee.

In fact, she claimed it was better than juice in some regards.

Also, Dr Catherine Hood, of the Tea Advisory Panel, agreed to Ruxton's claims.

She said: "Caffeinated drinks have been unfairly demonised. Black tea, in particular, contains polyphenols, which are natural plant antioxidants.

"These have beneficial effects on many biochemical processes in the body because they protect cells against harmful free radicals.

"Flavonoids are thought to be especially useful, with a number of studies reporting a link between them and lower risk of heart attack.

--ANI

Post your comment

Read other health-news stories

Visit Home Page for fresh content


 

PHOTO GALLERY
  • Bollywood Photos
  • Hollywood Photos
  • Fashion Photos
  • More Headlines:
    Terrorists getting funds, equipment from Pak: Jammu Kashmir DGP
    CEC 'ex-parte' recommendations contrary to SC, AP HC orders: OMC
    India, US to sign Counter-Terrorism Initiative
    The Netherlands Co to build 50,000 houses for flood-hit
    World a better place without policing by the US and China: RSS
    Southern Railway announces extension of special trains
    Don't collect differential amount from poor students: CM
    Insurance sector witnessing decline due to economic slowdown
    Railway to seek grant from Centre for socially important projects
    INS and Editors' Guild condemn attack on IBN-Lokmat's offices
    Zak Trade Fairs and Exhibitions from Dec 3
    Brethren Convention from Nov 30
    YSR kin to get ticket for Assembly bypoll in Andhra Pradesh: Congress
    National Mortality rate comes down to 72 per 1000 lives in India
    Ensure balanced coverage of 26/11 anniv, Govt tells TV channels
    Revoke life ban against Azharuddin, Congress MPs urge BCCI
    Putin calls for modernisation of Russia's economy
    US to give crucial information on Headley-Rana accomplice's 26/11 role to India
    Kamat to inugurate annual 'India-The Big Picture' on Nov 24
    Special package for disabled tourists in Himachal Pradesh hotels
    Sushma Seth, Shehnaz Hussain honoured with Priyadarshini Awards
    YSR's good work will ensure Cong facile win in civic polls: Andhra Pradesh CM
    Swamy warns of stir against renaming Madurai airport
    Cong, TDP candidates intend to make money post GHMC polls: JP
    Precious metals zoom up during the week
    State Govts equally responsible for price rise: Minister
    China proves its supremecy in Asian TT C'ship
    Two held for twin-murder in Kerala
    China's intevention in Jammu Kashmir will be opposed : Rajnath
    Centre to set up Biodiversity Research Centre: Ramesh
    'Safety of journalists is our priority', says Ramesh Bagve
    Karnataka CM meets Governor
    India-China cooperation must for Asian stability: VP
    NDA feels ashamed of showing real India : Rahul
    Terrorism-States, Not Non-State Actors, Responsible: Prez
    MDMK to work for AIADMK win in bypolls:Vaiko
    India, Sri Lanka teams reach Kanpur for second Test
    Pak government releases list of NRO beneficiaries
    Mullaiperiyar Dam safe, seepage below permissible limits: Tamil Nadu tells Centre
    Special counters to purchase discoloured paddy
      Home | Recommend Us | Contact us | Make NK your default homepage
      © 2001-2008 NEWKERALA.COM. All Rights Reserved.